مکمل غذایی

مکملهای غذایی


مصرف مکملهای غذایی ممکن است برای سلامتی وتندرستی افراد به دلایل زیادی مفید واقع شوند و کمک نمایند. آنها  کمبود ویتامینها و مینرالهای ایجاد شده را جبران می نمایند وقتی که رژیم غذایی فرد کافی نبوده ومواد مغذی ضروری تامین نمی گردد. مکملهای غذایی درمقادیر زیادتری  ممکن است بر علیه بیماریهای پیش آمده درآینده که از کمبود مواد مغذی ناشی می شود پیشگیری نماید.

مردم بعضی از مناطق دنیا باتوجه به نوع خاک ومحصولات مصرفی وعادات غذایی ورژیم های خاص ممکن است دچار کمبود کلسیم -منیزیم -آهن -روی واحتمالا" مس ومنگنز وید گردند.

افرادی که کاهش وزن انجام می دهند - گیاهخواران ورژیم گیرندگان ماکروبیوتیک ورژیم های دیگر دربعضی از نقاط دنیا کمبودهایی باتوجه به نوع رژیم غذایی مصرفی دارند.

به ویژه مردم سالمند که تنها زندگی می کنند اغلب کمبودهایی از ویتامین A و E وکلسیم وروی وگاهی مواقع ویتامین D وB دارند وزنان درطول دوران یائسگی اغلب درمعرض کمبود کلسیم ، آهن ویتامین A و C قرار دارند.  وبیماران بدحال در مراقبتهای ویژه ممکن است دچار یکسری کمبودهای خاص مواد مغذی گردندو... که همه به مصرف مکملهای غذایی را زیر نظر متخصصین تغذیه و پزشکان نیاز دارند.

 

مکملهای ویتامینی :  


امروزه سازندگان تولید داروئی و مکملهای غذایی انواع ویتامینهای مورد نیاز انسان را روانه بازار کرده اند . اغلب آنها دوز های متفاوتی دارند . و بر اساس RDA    مورد سنجش قرار گرفته اند . و در درمان و پیشگیری بسیاری از بیماریها که توسط متخصصین تغذیه و پزشکان به افراد مورد نیاز توصیه می گردد . و یا در بعضی از مواقع از دو یا چند ویتامین بصورت یک ترکیب جدا گانه ساخته می شوند که بیشتر بخاطر جذب موثر تر است و به اشکال مختلف ( جوشان – قرص کپسول – شربت – آمپول تزریقی ) مورد استفاده قرار می گیرند .

 

ü   ویتامین A 

  ü   ویتامین B6    

  ü   بیت کازوتین 

  ü  نیاسین  

ü ویتامین B کمپلکس 

ü ویتامین C  

ü ویتامین وB1 

ü ویتامین E  

ü ویتامین  B2 

ü ویتامین D  

 

 

 

 مواد معدنی


سازندگان مکملهای غذایی و دارویی انواع مواد معدنی  را به شکل شربت– آمپول – تزریق – جوشان – کپسول تولید کرده اند و یکسری از مواد معدنی ممکن است با یک یا چندین ترکیب با همدیگر ساخته شوند . بدلیل آنکه آن تناسب جذب بهتری از مواد معدنی را در بدن ایجاد نماید و برای رفع کمبودهای تغذیه ای مواد معدنی توسط متخصصین تغذیه و پزشکان به بیماران و افراد در صورت نیاز توصیه می گردد و به شرح زیر هستند .

 

ü     روی 

    ü    ید 

ü برم

ü آهن

ü سدیم

ü منیزیم

ü پتاسیم

ü منگنز

ü سلنیوم

ü فلور

 

 

گیاهان مفید و مکمل گیاهی


واژه گیاه (herb) به مواردی اطلاق می گردد که مصرف پزشکی و داروئی دارند، ولی در علم تغذیه فواید گیاهان صرفا بخاطر مواد فیبری و آنزیم های زنده و ویتامینها و بعضی املاح بوده (مثلا گزنه حاوی ویتامین C و آهن) و مواد موثره ی گیاهی اطلاق می گردد. فواید پزشکی گیاهان مدتها است که شناخته شده، انسان ها همیشه به گیاه وابستگی داشته اند.

قدرت شفابخشی گیاهان مدتها است که تغییر نکرده و هر چه بوده مربوط به صدها سال قبل بوده که بصورت تجربی تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از گیاهان هنوز مطالعات علمی روی آنها کاملا انجام نگرفته است. در ایران و چین گیاه درمانی سنتی یکی از شیوه های درمانی در بین عموم بوده (مخصوصا در چین) و امروزه مورد پذیرش مردم در اقصی نقاط دنیا، مخصوصا کشورهای غربی قرار گرفته- گیاهان پزشکی امروزه محبوبیتشان افزایش یافته، زیرا گیاهان ملایمتر از داروهای سنتنیک (شیمیایی) هستند و عوارض جانبی کمتری به همراه دارند. به هر حال آنها کاملا ایمن نیستند، بعضی از آنها می توانند بسیار خطرناک باشند اگر به مدت طولانی مصرف گردند.

وقتی که گیاهان پزشکی به طور مناسب مورد استفاده قرار گیرند- موثر- مفید- ملایم و ایمن (safe) هستند، می توانند خواص درمانی داشته باشند در صورتی که مثل داروها دوز مصرفی آنها رعایت گرددند.

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد